Pyramidy, pyramidy a zase ty pyramidy

Dlouhou dobu jsem se s vámi chtěla podělit o toto téma o to především ze dvou důvodů:

Za prvé: ukotvení vlastního postoje v tom co dělám

Za druhé: sdílení informací s těmi, kteří jsou tomuto tématu otevření, jsou v pozici, kdy se rozhodují nebo dokonce jsou součástí nějaké síťové společnosti a něco je brzdí na jejich cestě

Na úvod bych chtěla říct, že vše co je zde napsané jsou pouze mé názory, se kterými sympatizuji, vezměte si z toho co potřebujete nebo taky nic .-) Nepíšu tento článek proto, abych někoho přesvědčovala o mém názoru nebo podobně, to v tom prosím nehledejte.

Pyramida = podvod?

“Síťový marketing? Jo to jsou ty pyramidy, kde ten dole maká na toho nahoře.” Toto je názor, se kterým se velmi často setkávám a cítím za ním velké odsuzování. Pomalu abych se styděla za to, že jsem distributorem jedné síťové společnosti. Cítím, jakoby se na mě lidi koukali jako na podvodníka, který z nich chce jen vytahat peníze nebo jim něco nacpat, abych z toho měla provizi.

A já to na jednu stranu chápu, protože ano, jsou mezi námi lidé, kterým nevadí přiživovat se na úkor ostatních. A ano, existují nelegální finanční schémata, pyramidové hry, letadla, můžeme to pojmenovat několika způsoby. Tak já bych ráda nastínila pár zásadních rozdílů mezi těmi klasickými, síťovými a podvodnými schématy.

Pokaždé, když někdo zareaguje stylem: “Jo to je ta pyramida.” Je dobré se zeptat: “A co je to pyramida?”

“No to je to, když někdo maká na někoho, někdo tam dole pracuje na toho tam nahoře.”

 “Aha, a prosím vás, kde to tak nefunguje?”

Pokud si vezmete klasické zaměstnání, např. učitelka ve škole. Pyramida. Servírka v restauraci. Pyramida. Ředitel nějaké pobočky. Pyramida. Prodavačka v supermarketu. Pyramida. Ono pyramidální struktura jako taková není nic špatného. Každý pracujeme na někoho, ať jsme zaměstnaní, osvč nebo podnikatelé.

Problém nastává ve vyčůranosti některých podnikatelů a obchodováním s lidskou naivitou. Tam se věřím spousta lidí spálila. Bohužel někteří lidé si podnikání představují jako magickou mašinu na peníze, kam když vloží pětistovku, tak jim na druhé straně vypadne tisícovka. Takto to ale opravdu nefunguje. A pokud vás někdo láká na spolupráci s nějakou společností a tvrdí vám, že to je úplná brnkačka, jen o tom řeknete pár kamarádům, pozvete je na kafíčko a už to frčí, tak na to bacha.

Za každým podnikáním je tvrdá práce a pokud se vám někdo snaží namluvit, že ne, maže vám med kolem huby. Zásadní je si uvědomit, že Ponziho schéma stojí převážně na náboru dalších členů do programu a ne na reálných investicích nebo prodeji produktů.

Investovat nebo ne?

Setkala jsem se s názorem, že jestli na začátku musíte něco investovat, je to určitě letadlo. Tak pokud si to vezmeme úplně od začátku, do kterého podnikání investovat nemusíte? Pokud nechcete investovat ani pětikorunu, tak je lepší se nechat zaměstnat. Ale Pokud chcete podnikat, např. založit s.r.o., musíte mít peníze na nájem, odvody, nákup materiálu, vybavení, kancelář, účetní, a tak dále a tak dále. Rozjetí klasického podnikání se pohybuje v řádech statisíců, dokonce milionů. Lidé ručí majetkem, berou si úvěry, půjčují si peníze,.. Je to opravdu v mnoha případech finančně velmi náročné.

Když se člověk chce stát distributorem síťové společnosti, která prodává spotřební zboží, kosmetiku, apod., je logické, že se člověk s těmi produkty musí nejprve seznámit, otestovat je, ověřit si, že jsou skutečně kvalitní, že opravdu pomáhají lidem řešit např. zdravotní problémy, že naplňují nějakou jejich potřebu.

Osobně bych nemohla nabízet produkty, se kterými nejsem sama spokojená. To by bylo celkem pokrytecké. Cpát někomu něco, čemu sama nevěřím a nepoužívám to? Proto je důležité, se na začátku s těmi produkty seznámit a ano, světe div se, to stojí peníze. Třeba zjistíte, že vám ty produkty nevyhovují a nedokážete si představit dělat jim osvětu a mluvit o nich. V pořádku.

Na co je ovšem důležité dát si pozor, je co za tu vstupní investici dostanete. Ve většině solidních síťových firem neplatíte za členství, licence, webové kanceláře a podobné nesmysly. Za vaše peníze dostanete nějakou reálnou hodnotu, např. produkt, který můžete spotřebovat.

Takže pokud mám někde investovat tři tisíce korun, abych mohla otestovat produkty, je to něco jiného, než když mám investovat tři tisíce korun a dostat za to katalog. Toto je velmi důležité si uvědomit. A pokud po vás někdo chce platit za úvodní školení apod., aaaaah bacha na to. Do solidní firmy můžete vstoupit snadno, bez velkých investic. Jsou dokonce firmy, kde můžete začít od nuly.

Bez protekce to nejde? Ale jde.

Velmi zásadní rozdíl mezi klasickou pyramidou a tou síťařskou je v tom, že v klasické pyramidě se člověk posouvá nahoru podle někdy ne úplně fér kritérií. Co si budeme povídat, je dost možné, že jste se setkali s tím, že vám v práci dělal nadřízeného někdo, kdo na tu pozici nebyl úplně kvalifikovaný, ale byl na to místo dosazen. Známosti, kontakty, rodina. Valná většina lidí čeká na povýšení, které závisí na tom, kdy jejich nadřízený odejde do důchodu nebo se sám posune na vyšší pozici.

Kdežto v síťových pyramidách, úspěch každého jednotlivce nezávisí na tom nad ním. Ano, ten člověk je tam sice déle, má více zkušeností, ale to neznamená, že ho já, jako nováček nemůžu doběhnout nebo dokonce předběhnout. Tady si člověk sám určuje, na které příčce té pyramidy chce být a podle toho vyvíjí aktivitu. Pokud nemá velké ambice, chce si jen něco málo přivydělat a užívat si produkty dané společnosti za výhodnou cenu, zůstane na té spodní příčce.

Pokud ovšem člověk má ambice, chce seknout s prací, která ho už nenaplňuje, tak on sám určuje, jak tou pyramidou bude postupovat. Jeho úspěch a to, kolik vydělává peněz nezáleží na tom, jestli se někde uvolnilo místo, někdo odešel do penze, apod. V tom je dle mého názoru veliký rozdíl. V síťové společnosti vám nikdo neřekne, že na dané pozici, na kterou míříte, je jen X volných míst.

Budeme si pomáhat

Tenhle bod mám ráda. Vysvětlím vám to na příkladu. Představte si, že jste majitelem kavárny v jedné ulici ve vašem městě. Jednoho dne přijdete ráno do práce a zjistíte, že hned kousek od vás si také někdo otevírá kavárnu. Co by se vám honilo hlavou? Jen si to představte, dám vám chvilku…

Zajímalo by mě, jestli byste celý nadšení utíkali za tím novým vetřelcem a začali mu dávat rady a tipy jak uspět? Co jste za ta léta praxe vypozorovali, jakou kávu mají lidé ve vašem městě rádi, který doplňkový sortiment se nejlépe prodává, atd. Ruku na srdce, asi ne-e. Já osobně bych se cítila ohroženě a nejsem si jistá, že bych dělala něco proto, abych té nové kavárně na rohu, jakkoliv dobrovolně pomohla.

A to je další velký rozdíl mezi tou klasickou a síťovou pyramidou. V network marketingu čím víc úspěšní jste, tím úspěšnější je váš tým. Proto ti nad vámi chtějí, abyste byli vy a celý váš tým úspěšní, abyste vytvářeli větší obraty a posouvali se v té pyramidě na vyšší příčky.

Proto s vámi budou sdílet a učit vás co funguje, co nefunguje, jak se to dělá správně, jak se dostat co nejrychleji z bodu A do bodu B. To množství informací a know how, ke kterému najednou máte přístup! Opět kvalitní síťová společnost má vybudovaný duplikační vzdělávací systém, který funguje a je ověřený. Tady mají lidé možnost osobního růstu, získání znalostí a dovedností, které nás ve škole nenaučili. Dovedností jako je management času, komunikace, sebe disciplína, finanční gramotnost, vedení lidí apod.

Ať jsi kdo jsi

Další z věcí která je fundamentálně odlišná od fungování v klasické pyramidě je férovost. Teď si asi říkáte, co tím chtěl básník říct. Představte si, že když vstupujete do projektu síťové společnosti, je každému jedno kolik vám je let, jakou jste vystudovali (nebo v mém případě nevystudovali) vysokou školu, jakou máte barvu pleti, jestli jste muž nebo žena, jestli máte jako žena děti, atd.

Síťový marketing dává obrovskou příležitost normálním lidem, kteří nezdědili miliony a zaběhnuté firmy, vzít život do vlastních rukou a vymanit se z toho nastaveného závodu. A opět připomínám, není to bez práce ani jako mávnutím kouzelného proutku, ale jde to a každý začíná stejně. A peníze tam jsou.

Pro představu, podle asociace přímého prodeje, když sečtete všechny společnosti síťového marketingu na světě, tak celkově pokryjí přes 192 miliard USD ročně v maloobchodním prodeji (rok 2018). V průměru platí síťové společnosti okolo 40% ze svého obratu svým distributorům, což odpovídá zhruba 200+ milionům USD každý den, takže to nejspíš bude fungovat.

Kde se berou peníze na vyplácení?

Důvodem, proč některé společnosti volí možnost síťového marketingu, jako svůj obchodní model je spousta. Primárně osobní doporučení od spokojeného uživatele je nejlepší reklama, jakou si pro svůj produkt můžete přát. Firmy po celém světě platí neskutečné peníze za reklamy v novinách, v televizi, v rádiu apod., kdežto síťové společnosti tyto peníze investují do svých distrubutorů, kteří jejich společnost reprezentují.

Nehledě na to, že mnoho produktů potřebuje vysvětlení, nemůžete je jen tak položit na regál a čekat, že si jich někdo všimne. Jsou to prémiové produkty, které vyžadují i následnou péči o klienta, potřebují představit a vysvětlit a to stojí čas a energii, kterou musí distributor vynaložit. Navíc, nákupem těchto produktů podporujete ekonomiku daného státu, jelikož každý distributor daní v zemi, ve které podniká. Kdežto když se podíváte na supermarkety a obchodní řetězce, ve kterých většina populace nakupuje i produkty denní spotřeby, ty neplatí daně v Čechách.

Většinou to jsou zahraniční majitelé, kteří všechny peníze, které tam my, normální lidi utratíme, vezmou a vyvezou do zahraničí. Většinou jsou tyto firmy registrované v zemích s daňovými výhodami a tím nás nijak nepodpoří. Ale zpět k jádru věci.

Osobní doporučení je forma marketingu, která vyžaduje čas a energii, za kterou distributor dostane odměnu v podobě provize a na tom není z mého pohledu nic špatného.

Když jsem začínala s network marketingem, byla jsem hodně naivní.

Myslela jsem si, že čím víc investuji, tím víc se mi vrátí. Bez práce. Nechala jsem se ukecat a opít řečmi o velkých penězích, nevěděla jsem co to obnáší, ani co je to pyramida 😀 Proto je velmi důležité si na začátku ověřit několik skutečností, než se člověk rozhodne pro danou síťovou společnost, ale o tom zase někdy jindy.

Pokud si o tom se mnou chcete popovídat, klidně mi písněte na messenger a posdílejte se mnou vaše postoje. Těším se.

S pozdravem Káťa

Monika Švejdová
Podporovatelka žen, které chtějí objevit svůj potenciál a ukázat ho světu ve formě vlastního podnikání. Zakladatelka projektu Podnikající máma >>. Autorka online programu Probuď svůj potenciál >>. A průvodkyně pro všechny, co se rozhodli jít cestou svobodného podnikání.

DEJ A BUDE TI DÁNO

Daruj kaši, zachraň dětský život a získej zdarma online program k probuzení svého potenciálu  >>>

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.